Wanneer ga ik naar de fysiotherapeut en hoe kom ik daar?

In onze vorige blog kon u lezen wat een fysiotherapeut van Paramedische Praktijk Balkbrug precies doet en wat u kunt verwachten van een fysiotherapeutische behandeling. In deze blog leest u wanneer een fysiotherapeut u met uw klachten kan helpen en hoe u bij de fysiotherapeut terecht komt.

Een fysiotherapeut helpt bij klachten die te maken hebben met het bewegingsapparaat of die te maken hebben met het aannemen van een bepaalde houding. Klachten die verschillende oorzaken kunnen hebben, zoals een (sport)blessure of spanningen maar ook een (neurologische) aandoening of een ontsteking van bijvoorbeeld een slijmbeurs. Vaak zal de fysiotherapeut u kunnen helpen bij het verhelpen of verminderen van de klachten, maar dit is niet altijd het geval.

Bij welke klachten ga ik naar een fysiotherapeut?

Sommige klachten, zoals acute nek-, rug- en schouderklachten zijn gebaat bij rust en gaan vanzelf over. Andere klachten hebben een psychische of sociale oorzaak en kunnen ook niet door een fysiotherapeut worden opgelost. U kunt natuurlijk wel altijd een afspraak maken – en dit kan zonder verwijzing van de huisarts – zodat een fysiotherapeut kan bekijken of uw klachten door hem of haar te behandelen zijn, of dat het verstandig is om u te verwijzen naar de huisarts.

Hebt u een operatie gehad, bijvoorbeeld aan uw heup of knie, dan speelt een behandeling – het revalidatietraject – een belangrijke rol bij de weg naar genezing. Omdat er gewerkt wordt aan zowel spierkracht als aan de houding en aan het functioneel bewegen, herstelt u beter en kunt u snel weer meer. Ook als uw klachten het gevolg zijn van overbelasting, bent u bij de fysiotherapeut aan het juiste adres. Omdat het niet verstandig is lang met klachten als een tennisarm of pols- en onderarmklachten door te blijven lopen, kunt u het beste hiervoor snel een afspraak bij de fysiotherapeut maken.

De vergoeding van fysiotherapie

U hebt voor een afspraak geen verwijzing van uw huisarts nodig. Als een fysiotherapeut van mening is dat hij of zij u niet adequaat kan helpen, wordt u geadviseerd om contact met de huisarts op te nemen. Fysiotherapie wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering,. Neem daarom altijd eerst contact op met uw zorgverzekering om niet voor (financiële) verrassingen te komen te staan. Wilt u meer informatie? Ga dan naar Paramedische Praktijk Balkbrug.

Feed

Schrijf een reactie